Jongens turnen

Algemeen

Turnen is een sport waarbij kracht, flexibiliteit, snelheid, coördinatie, balans en elegantie naar voren komen. Al deze eigenschappen zijn van groot belang in de sport. Sommige toestellen en elementen vragen veel van bepaalde eigenschappen. Alle toestellen en alle eigenschappen zijn nodig en zij kunnen elkaar ook sterk aanvullen. Flexibiliteit, ook wel lenigheid, kan de kans op blessures verminderen. Kracht maakt veel elementen makkelijker. Ook oefeningen zijn dan minder moeilijk. Turnen is een erg intensieve sport: een krachtsexplosie en daarna weer uitrusten. Na een korte oefening kan je al behoorlijk uitgeput raken.

Ons doel is om te komen tot turnen op wedstrijdniveau voor jongens. Daarom zijn we eerder al doorgestart van twee keer turnen per week naar drie keer. Niet elke jongen zal op wedstrijdniveau kunnen acteren. Mochten de jongens doorgaan of door willen naar wedstrijdniveau dan wordt dit altijd besproken tussen trainer, ouders/verzorgers en de jongen zelf. Voor deelname beslist uiteindelijk de trainer, waarbij de beslissing in het belang van de turner wordt genomen. De lessen worden verzorgd in De Belleman door de trainers Hanneke en Jurriaan.

Voor vragen kan altijd worden gemaild naar:

het algemene mailadres van Tonido:

DSC_1717

Lestijden

  • maandag van 18.00 uur tot 19.30 uur (Recreatief & wedstrijdgroep) Vanaf ca. 9 jaar
  • donderdag van 18.00 uur tot 19.30uur Alléén wedstrijdgroep
  • zaterdag van 9.00 uur tot 10.00 uur recreatief t/m ca. 8 jaar
  • zaterdag van 10.00 uur tot 12.00 uur Alléén wedstrijdgroep

Inleiding

Eerst krijg je een inleiding gevolgd door toestel turnen en een korte afsluiting. Bij de inleiding maken we gebruik van allerlei vormen, speels en serieus. Hoofddoelen zijn:

  • spieren opwarmen
  • verbeteren algemene coördinatie,
  • trainen van stabiele houding,
  • lenigheid vergroten
  • basiskracht verkrijgen
IMG_20151019_190037

Toestellen

Er zijn 6 verschillende onderdelen bij het turnen. Tussen haakjes de eerste doelen waar we naar toe werken. In de verschillende lessen zal steeds een onderdeel van de toestellen worden gedaan, afhankelijk van belasting en mogelijkheden in de zaal zal hier elke week een keuze in gemaakt worden.

  • Vloer (koprol, handstand, radslag, flikflak, salto)
  • Paard voltige (flanken, scharen)
  • Ringen (zwaaien, hoeksteun, salto)
  • Sprong (zweefrol, salto)
  • Brug met gelijke leggers (zwaaien, kippen, handstand)
  • Rekstok (zwaaien, buikdraai, borstwaartsom, salto)

Afsluiting

De laatste minuten willen we besteden aan aanvulling op de inleiding (kracht, lenigheid, houding op een leuke en competitieve manier) afgewisseld met een spel, net waar de groep behoefte aan heeft.

Overige aandachtspunten

5 minuten voor aanvang in de les. Altijd afmelden i.v.m. planning lessen en eventuele ongelukken onderweg. De jongens moeten niet met een lege maag aan de training beginnen (bij voorkeur 1.5 uur voor training eten). Drinken gedurende de dag (minimaal 1,5 liter voor deze jongens). Wanneer je uitgedroogd bent, zal er minder gepresteerd worden. Daardoor zal de concentratie verminderd zijn en dat kan ongelukken veroorzaken. Verjaardagen en of traktaties even vooraf melden, dan kunnen we iets eerder stoppen of iets regelen.

Meer foto's van de turners in actie vindt u hier